Alhamdulillah, pasukan bolasepak Malaysia berjaya melakarkan sejarah selepas 14 tahun menunggu untuk menjadi juara Piala Suzuki AFF. Dengan kemenangan agregat 4- 2 ke atas pasukan Indonesia, secara tak sedar ianya sedikit sebanyak meredakan suhu politik negara yang sering dipanaskan oleh segelintir ahli-ahli politik di Malaysia yang bersikap terlalu opportunistik.
Secara peribadinya, saya berpendapat kejayaan pasukan ini bertitik tolak dari pengurangan penglibatan ahli-ahli politik yang memegang jawatan utama daripada persatuan bolasepak. Biarlah bolasepak diuruskan oleh ahli-ahlinya, manakala ahli politik boleh membantu dari sudut yang lain pula. Namun, jika kita lihat paparan kebanyakan akhbar-akhbar di sini, komen-komen yang diberikan menunjukkan bahawa, tanpa mengenal ideologi politik, kita sebenarnya boleh dan perlu bersatu apabila maruah negara diperkotak katikkan dan diperlekehkan oleh pihak luar.
Cuma persoalan yang timbul di benak saya, apakah kita wajar mengikut cara rakan - rakan di sana yang sering menuduh pihak lain apabila terdapat kelemahan diri dan memutarbelitkan dengan demonstrasi jalanan?Apakah kita wajar bersama pihak luar memperlekehkan negara di luar negara dalam sesuatu isu yang kita tak persetujui, sedangkan kita mempunyai banyak tempat berceramah di negara sendiri?
Saya percaya rata-rata dari kita berasa sakit hati dan terhina apabila ada pihak yang menghina negara kita. Sesungguhnya amat jelas, jika kita bersatu seperti yang ditunjukkan oleh kombinasi jurulatih yang terdiri dari pelbagai bangsa, kita boleh mencapai kejayaan dengan disokong oleh kepelbagaian keturunan dikalangan rakyat Malaysia. Sesungguhnya rata-rata dari kita merasa puas apabila pasukan Malaysia berjaya menang dengan agregat 4-2 ke atas Indonesia pada malam semalam.Malaysia Boleh.
Kepada umat Islam, kenapa kita tidak boleh bersatu jika Islam diperlekeh dan hak Umat Islam mula dipertikaikan di serata dunia?Tepuk dada tanya diri kita, dimanakah iman?
Thursday, December 30, 2010
Wednesday, December 29, 2010
Bolasepak Malaysia :Badi 14 tahun berakhir
JAKARTA – Sejarah tercipta di bumi Stadium Gelora Bung Karno, buat pertama kali dalam sejarah penganjuran Piala Suzuki AFF 2010 apabila Malaysia menjadi juara walaupun tewas 1-2 kepada Indonesia dalam perlawanan akhir kedua untuk meraih kemenangan melalui agregat 4-2, semalam.
Bertambah manis anak didik K. Rajagobal berjaya melakukannya di hadapan 95,000 penyokong fanatik Indonesia yang terpaksa menelan kepahitan bahawa Malaysia lebih berhak merangkul kejuaraan edisi kelapan Piala Suzuki.
Ternyata bekalan 3-0 yang dibawa dari Stadium Nasional Bukit Jalil, Ahad lalu cukup membantu kerana gol di tempat lawan yang dijaringkan oleh Safee Sali menjadi faktor penting mematahkan api perjuangan Indonesia yang mahu mencipta jaringan pendahuluan.
Bukan sekadar itu, penyerang negara, Safee Sali dinobatkan selaku penjaring terbanyak kejohanan Piala Suzuki AFF 2010 dengan lima gol mengatasi pesaing terdekat, Cristian Gonzales.
Gol tunggal Malaysia dalam perlawanan ini diilhamkan daripada gerakan pantas Mohd. Ashari Samsudin ketika Indonesia rancak menyerang dan pemain Terengganu itu melakukan hantaran jauh yang disambut dengan baik oleh Safee Sali.
Safee dengan tenang mengawal bola sebelum mendapat posisi terbaik melepaskan rembatan kencang melalui kaki kiri menewaskan Markus Harison untuk memberikan gol penting di tempat lawan.
Biarpun Indonesia dengan mendapatkan dua jaringan pada minit ke-71 melalui Mohamad Nasuha dan Muhammad Ridwan pada minit ke-87, ia sudah terlewat buat skuad Garuda bangkit mengatasi Malaysia yang menang dengan kelebihan agregat 4-2.
Penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat wajar diberikan pujian menggunung kerana beraksi cemerlang menghalang hajat Indonesia memburu gol yang lebih besar termasuk menyelamatkan sepakan penalti pada minit ke-18 yang diambil oleh Firma Utina.
Walaupun pertahanan negara yang dikemudi oleh Mohd. Muslim Ahmad dan Mohd. Fadhli Shas bocor sebanyak dua kali, ketenangan dan kesungguhan semangat juang pemain Malaysia bertahan jelas menjadi kunci utama kejayaan bersejarah Malaysia.
Apa yang penting, kejayaan merangkul Piala Suzuki AFF akan menutup mulut media dan peminat Indonesia yang tidak henti-henti melancarkan provokasi semenjak hari pertama skuad Malaysia tiba di Jakarta.
Malahan, sebelum perlawanan, mental pemain Malaysia didera habis-habisan oleh penyokong tuan rumah yang menyebut perkataan Maling! Maling! dan membuat bising semasa lagu kebangsaan Malaysia dimainkan.
Bertambah pahit buat pihak Indonesia, ini merupakan kegagalan kali keempat buat Indonesia selepas empat kali mencuba di pentas final.
Selain membawa pulang trofi AFF, Malaysia meraih wang tunai sebanyak A$$100,000 sementara Indonesia mendapat A$$ 50,000.
Pemain terbaik kejohanan Piala Suzuki AFF dirangkul kapten Indonesia, Firman Utina. – Utusan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1230&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm
Bertambah manis anak didik K. Rajagobal berjaya melakukannya di hadapan 95,000 penyokong fanatik Indonesia yang terpaksa menelan kepahitan bahawa Malaysia lebih berhak merangkul kejuaraan edisi kelapan Piala Suzuki.
Ternyata bekalan 3-0 yang dibawa dari Stadium Nasional Bukit Jalil, Ahad lalu cukup membantu kerana gol di tempat lawan yang dijaringkan oleh Safee Sali menjadi faktor penting mematahkan api perjuangan Indonesia yang mahu mencipta jaringan pendahuluan.
Bukan sekadar itu, penyerang negara, Safee Sali dinobatkan selaku penjaring terbanyak kejohanan Piala Suzuki AFF 2010 dengan lima gol mengatasi pesaing terdekat, Cristian Gonzales.
Gol tunggal Malaysia dalam perlawanan ini diilhamkan daripada gerakan pantas Mohd. Ashari Samsudin ketika Indonesia rancak menyerang dan pemain Terengganu itu melakukan hantaran jauh yang disambut dengan baik oleh Safee Sali.
Safee dengan tenang mengawal bola sebelum mendapat posisi terbaik melepaskan rembatan kencang melalui kaki kiri menewaskan Markus Harison untuk memberikan gol penting di tempat lawan.
Biarpun Indonesia dengan mendapatkan dua jaringan pada minit ke-71 melalui Mohamad Nasuha dan Muhammad Ridwan pada minit ke-87, ia sudah terlewat buat skuad Garuda bangkit mengatasi Malaysia yang menang dengan kelebihan agregat 4-2.
Penjaga gol Malaysia, Khairul Fahmi Che Mat wajar diberikan pujian menggunung kerana beraksi cemerlang menghalang hajat Indonesia memburu gol yang lebih besar termasuk menyelamatkan sepakan penalti pada minit ke-18 yang diambil oleh Firma Utina.
Walaupun pertahanan negara yang dikemudi oleh Mohd. Muslim Ahmad dan Mohd. Fadhli Shas bocor sebanyak dua kali, ketenangan dan kesungguhan semangat juang pemain Malaysia bertahan jelas menjadi kunci utama kejayaan bersejarah Malaysia.
Apa yang penting, kejayaan merangkul Piala Suzuki AFF akan menutup mulut media dan peminat Indonesia yang tidak henti-henti melancarkan provokasi semenjak hari pertama skuad Malaysia tiba di Jakarta.
Malahan, sebelum perlawanan, mental pemain Malaysia didera habis-habisan oleh penyokong tuan rumah yang menyebut perkataan Maling! Maling! dan membuat bising semasa lagu kebangsaan Malaysia dimainkan.
Bertambah pahit buat pihak Indonesia, ini merupakan kegagalan kali keempat buat Indonesia selepas empat kali mencuba di pentas final.
Selain membawa pulang trofi AFF, Malaysia meraih wang tunai sebanyak A$$100,000 sementara Indonesia mendapat A$$ 50,000.
Pemain terbaik kejohanan Piala Suzuki AFF dirangkul kapten Indonesia, Firman Utina. – Utusan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1230&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm
Friday, December 24, 2010
Apabila Bukan Islam Menyeru Orang Islam Bertaubat
Akhir - akhir ini semakin ketara beberapa orang Islam meminta/menyeru agar orang Islam beramar makruf dan menjauhi munkar atau bertaubat. Tanpa menamakan pihak terbabit, yang terbaru ialah seorang ahli politik bukan Islam di pihak sebuah parti meminta seorang ahli politik bebas yang beragama Islam bertaubat. Tetapi dari segi Islam, adakah mereka ini layak membuat seruan berkenaan?
Namun , firman Allah dalam Surah Al Imran, ayat 118 dan 119 boleh dijadikan pedoman dan renungan buat kita semua:
"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi"orang dalam"(yang dipercayai).Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu.Telahpun nyata(tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu(mahu) memahaminya":Al-Imran ,118
"Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang(yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka(dan percayakan) mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. Kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah(sedang mereka tidak beriman kepada al-Quran).Dan apabila mereka bertemu dengan kamu, mereka berkata"Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah(kepada kamu). Katakanlah (wahai Muhammad):"Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu". Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala(isi hati) yang ada di dalam dada. : Al Imran, 119
Bersama kita berfikir dan renungkan bersama. Wallahualam.
Namun , firman Allah dalam Surah Al Imran, ayat 118 dan 119 boleh dijadikan pedoman dan renungan buat kita semua:
"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi"orang dalam"(yang dipercayai).Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu.Telahpun nyata(tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu(mahu) memahaminya":Al-Imran ,118
"Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang(yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka(dan percayakan) mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. Kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah(sedang mereka tidak beriman kepada al-Quran).Dan apabila mereka bertemu dengan kamu, mereka berkata"Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah(kepada kamu). Katakanlah (wahai Muhammad):"Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu". Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan segala(isi hati) yang ada di dalam dada. : Al Imran, 119
Bersama kita berfikir dan renungkan bersama. Wallahualam.
Thursday, December 16, 2010
'Pluralisme agama' keliru lagi mengelirukan
Oleh Mohd. Ayop Abd Razid
Sebelum kita memahami apa yang dimaksudkan dengan pluralisme agama adalah baik kita memahami dua perkataan yang sering disalah faham dalam konteks memahami 'pluralism agama'. Dua perkataan yang saya maksudkan itu ialah plurality(pluralitas) dan 'pluralism'.
Perkara ini dijelaskan oleh Profesor Datuk Dr. Datuk Osman Bakar dalam ucaptamanya di Wacana Pemikiran dan Pembinaan Ummah yang bertemakan "Membanteras Gerakan Pluralisme Agama dan Pemurtadan Ummah".
Menurutnya, plurality adalah sifat sesuatu keadaan yang di dalam bahasa Melayu disebut 'kepelbagaian' atau 'kemajmukan'. Misalnya masyarakat kita adalah masyarakat yang bersifat majmuk dengan pelbagai etnik, kaum, agama, bahasa dan anutan agama.
Konsep kemajmukan ini disebut di dalam al-Quran sebagai masyarakat manusia (bani Adam) yang diciptakan dari pelbagai warna kulit dan keturunan dengan tujuan untuk saling kenal mengenali (al-Hujuraat:13). Sebaliknya apabila disebut pluralism maka ia sudah merupakan satu fahaman atau ideologi tersendiri yang memiliki doktrin-doktrin yang tertentu.
Justeru, apabila disebut pluralisme agama di dalam rencana ini maka ia merujuk kepada satu fahaman atau ideologi yang memiliki doktrin-doktrin tertentu. Apa maksudnya pluralisme agama?
Pluralisme agama adalah fahaman yang mengajar semua agama adalah sama kerana menganggap setiap agama bersifat relatif dan nisbi kebenarannya.
Mereka mendukung kesamarataan agama yang di dalam bahasa Inggeris disebut Transcendent Unity of Religions.
Fahaman ini telah dikembangkan oleh sekelompok pemikir Kristian seperti Raimundo Panikkar (Pastor Khatolik kelahiran Sepanyol), Wilfred Cantwell Smith (pengasas Institute of Islamic Studies di McGill University Canada), Frithof Schuon (bekas Kristian yang keluar masuk pelbagai agama) dan John Hick (Profesor teologi di Claremont School California AS).
Peter Byrne, Profesor di King's College London menyebut bahawa pluralisme agama adalah adunan tiga tesis iaitu: semua agama besar di dunia adalah sama; semua agama itu menawarkan jalan keselamatan, dan semua agama terbuka untuk dikritik dan ditinjau kembali.
John Hick menganggap bahawa agama-agama besar dunia adalah satu, iaitu "Hakikat Ultimate yang Tunggal" (The Ultimate Reality) dan Tuhan mempunyai pelbagai nama.
Doktrin beliau itu mencerminkan bahawa kewujudan agama yang beragam pada hakikatnya adalah memiliki manhaj yang sama dan autentik untuk membawa manusia ke jalan keselamatan (salvation).
Justeru, semua agama yang ada adalah authentic manifestations of the Real, dan tidak ada satu agama pun yang berhak mendakwa agamanya satu-satu yang benar dan satu-satunya jalan menuju keselamatan.
Implikasi dari fahaman ini ialah setiap agama tidak boleh mendakwa bahawa agamanya sahaja yang benar secara mutlak kerana menurut mereka setiap agama berkongsi sebahagian kebenaran (partial truth). Bagi mereka kebenaran yang mutlak hanya ada pada 'Hakikat Ultimate Reality'.
Pendukung fahaman ini mendakwa bahawa pluralisme agama adalah jalan penyelesaian terhadap konflik antara agama.'
Justeru, tokoh seperti Paul Knitter, pakar teologi Kristian Pluralis menyebut, pluralisme berkeinginan untuk melahirkan dialog yang jujur dan terbuka sehingga seluruh pemeluk agama dapat bekerjasama memperbaiki jalan kehidupan manusia.
Di Indonesia, wujud kelompok 'Islam Liberal' yang menerima fahaman 'pluralisme agama' ini. Ia telah berkembang subur melalui pelbagai medium seperti wacana, seminar, dialog, penerbitan buku dan jurnal.
Malah, ada usaha untuk mengubah kurikulum pendidikan Islam ke arah Pendidikan Islam Pluralis.
Apakah pendirian yang harus dipegang oleh kita? Ustaz Muhammad Uthman El-Muhammady dalam wacana tersebut mengingat umat Islam supaya berpegang kepada wacana Sunni (Ahlissunnah) yang merupakan aliran arus perdana yang berpegang kepada al-Quran, Hadis dan Ijmak.
Menurutnya pluralisme agama terletak atas sangkaan pandangan yang bercanggah dengan Quran, Sunah dan Ijmak.
Al-Quran datang sebagai petunjuk kepada manusia dan al-Quran sendiri menegaskan bahawa agama yang diterima di sisi Allah adalah al-Islam, iaitu Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
Tidak ada paksaan ke atas manusia kufur untuk memeluk Islam.
Apa yang penting dalam konteks hidup bermasyarakat kita perlu menghormati nilai-nilai yang baik yang ada pada sistem kepercayaan masing-masing sebagaimana Muslim dan Yahudi serta Kristian hidup secara harmoni dalam zaman kemuncak Islam di Andalusia.
Penulis ialah Ketua Unit Penerbitan di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm
Sebelum kita memahami apa yang dimaksudkan dengan pluralisme agama adalah baik kita memahami dua perkataan yang sering disalah faham dalam konteks memahami 'pluralism agama'. Dua perkataan yang saya maksudkan itu ialah plurality(pluralitas) dan 'pluralism'.
Perkara ini dijelaskan oleh Profesor Datuk Dr. Datuk Osman Bakar dalam ucaptamanya di Wacana Pemikiran dan Pembinaan Ummah yang bertemakan "Membanteras Gerakan Pluralisme Agama dan Pemurtadan Ummah".
Menurutnya, plurality adalah sifat sesuatu keadaan yang di dalam bahasa Melayu disebut 'kepelbagaian' atau 'kemajmukan'. Misalnya masyarakat kita adalah masyarakat yang bersifat majmuk dengan pelbagai etnik, kaum, agama, bahasa dan anutan agama.
Konsep kemajmukan ini disebut di dalam al-Quran sebagai masyarakat manusia (bani Adam) yang diciptakan dari pelbagai warna kulit dan keturunan dengan tujuan untuk saling kenal mengenali (al-Hujuraat:13). Sebaliknya apabila disebut pluralism maka ia sudah merupakan satu fahaman atau ideologi tersendiri yang memiliki doktrin-doktrin yang tertentu.
Justeru, apabila disebut pluralisme agama di dalam rencana ini maka ia merujuk kepada satu fahaman atau ideologi yang memiliki doktrin-doktrin tertentu. Apa maksudnya pluralisme agama?
Pluralisme agama adalah fahaman yang mengajar semua agama adalah sama kerana menganggap setiap agama bersifat relatif dan nisbi kebenarannya.
Mereka mendukung kesamarataan agama yang di dalam bahasa Inggeris disebut Transcendent Unity of Religions.
Fahaman ini telah dikembangkan oleh sekelompok pemikir Kristian seperti Raimundo Panikkar (Pastor Khatolik kelahiran Sepanyol), Wilfred Cantwell Smith (pengasas Institute of Islamic Studies di McGill University Canada), Frithof Schuon (bekas Kristian yang keluar masuk pelbagai agama) dan John Hick (Profesor teologi di Claremont School California AS).
Peter Byrne, Profesor di King's College London menyebut bahawa pluralisme agama adalah adunan tiga tesis iaitu: semua agama besar di dunia adalah sama; semua agama itu menawarkan jalan keselamatan, dan semua agama terbuka untuk dikritik dan ditinjau kembali.
John Hick menganggap bahawa agama-agama besar dunia adalah satu, iaitu "Hakikat Ultimate yang Tunggal" (The Ultimate Reality) dan Tuhan mempunyai pelbagai nama.
Doktrin beliau itu mencerminkan bahawa kewujudan agama yang beragam pada hakikatnya adalah memiliki manhaj yang sama dan autentik untuk membawa manusia ke jalan keselamatan (salvation).
Justeru, semua agama yang ada adalah authentic manifestations of the Real, dan tidak ada satu agama pun yang berhak mendakwa agamanya satu-satu yang benar dan satu-satunya jalan menuju keselamatan.
Implikasi dari fahaman ini ialah setiap agama tidak boleh mendakwa bahawa agamanya sahaja yang benar secara mutlak kerana menurut mereka setiap agama berkongsi sebahagian kebenaran (partial truth). Bagi mereka kebenaran yang mutlak hanya ada pada 'Hakikat Ultimate Reality'.
Pendukung fahaman ini mendakwa bahawa pluralisme agama adalah jalan penyelesaian terhadap konflik antara agama.'
Justeru, tokoh seperti Paul Knitter, pakar teologi Kristian Pluralis menyebut, pluralisme berkeinginan untuk melahirkan dialog yang jujur dan terbuka sehingga seluruh pemeluk agama dapat bekerjasama memperbaiki jalan kehidupan manusia.
Di Indonesia, wujud kelompok 'Islam Liberal' yang menerima fahaman 'pluralisme agama' ini. Ia telah berkembang subur melalui pelbagai medium seperti wacana, seminar, dialog, penerbitan buku dan jurnal.
Malah, ada usaha untuk mengubah kurikulum pendidikan Islam ke arah Pendidikan Islam Pluralis.
Apakah pendirian yang harus dipegang oleh kita? Ustaz Muhammad Uthman El-Muhammady dalam wacana tersebut mengingat umat Islam supaya berpegang kepada wacana Sunni (Ahlissunnah) yang merupakan aliran arus perdana yang berpegang kepada al-Quran, Hadis dan Ijmak.
Menurutnya pluralisme agama terletak atas sangkaan pandangan yang bercanggah dengan Quran, Sunah dan Ijmak.
Al-Quran datang sebagai petunjuk kepada manusia dan al-Quran sendiri menegaskan bahawa agama yang diterima di sisi Allah adalah al-Islam, iaitu Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
Tidak ada paksaan ke atas manusia kufur untuk memeluk Islam.
Apa yang penting dalam konteks hidup bermasyarakat kita perlu menghormati nilai-nilai yang baik yang ada pada sistem kepercayaan masing-masing sebagaimana Muslim dan Yahudi serta Kristian hidup secara harmoni dalam zaman kemuncak Islam di Andalusia.
Penulis ialah Ketua Unit Penerbitan di Jabatan Hal Ehwal Khas, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm
10 Muharam bangkitkan kesatuan umat
Muharam selain sebagai permulaan kalendar Islam, tarikh 10 Muharam diingati sebagai sebuah sejarah kelam dalam pertembungan dua kelompok utama dalam Islam. Kelompok pertama yang dikenali sebagai Syiah dan kelompok kedua ialah yang menggelarkan diri mereka sebagai Sunni.
Kelompok pertama menjadikan Hussein bin Ali bin Abi Talib sebagai pemimpin mereka setelah Muawiyah mengambil alih kekuasaan khalifah Islam terakhir pada tahun 661M.
Setelah Muawiyah mengambil alih tampuk kekuasaan, kelompok Syiah melantik Hussein bin Ali sebagai ketua mereka berdasarkan kedekatan beliau dengan Rasullullah SAW. Muawiyah mengisitiharkan dirinya sebagai khalifah baru dan seterusnya mengasaskan Dinasti Umaiyah.
Apabila Muawiyah mati pada tahun 680M, berlaku satu pertempuran di antara pengikut Syiah dan pengikut Muawiyah.
Pengikut Syiah memberontak untuk menuntut kembali jawatan Khalifah kerana menganggap rampasan yang dilakukan oleh Muawiyah adalah tidak sah dan perlu dikembalikan kepada pewaris terdekat Rasullullah SAW iaitu Saidina Hussein bin Ali bin Abi Talib.
Selain mengingatkan sebagai Hari 'Asyura', 10 Muharam, umat Islam juga digalakkan berpuasa dalam sejarah Islam. Pada tarikh 10 Muharam, berdasarkan catatan Imam al-Ghazali dalam kitabnya, Mukasyayafultul Qulub bahawa terdapat sebanyak 13 lagi peristiwa besar dalam Islam dalam tahun-tahun yang berbeza.
Pada malam 10 Muharam, Nabi Adam a.s. diciptakan, kelahiran Nabi Ibrahim a.s., diciptakan seluruh cakerawala (langit bumi, bulan dan bintang), hari terselamatnya Nabi Ibrahim a.s daripada bahang panas unggun api Raja Namrud, hari kelahiran Nabi Isa a.s., hari kemenangan Nabi Musa a.s memusnah kekuatan rejim Firaun, Nabi Isa a.s diangkatkan ke langit, Nabi Idris a.s diberikan kedudukan yang mulia di sisi Allah SWT, Nabi Nuh a.s terselamat dari gelora badai taufan, Nabi Sulaiman a.s mendapat mukjizat luar biasa, Nabi Yunus a.s keluar dengan selamat dari perut ikan nun, Nabi Yaakub a.s. yang buta dapat melihat, Nabi Yusuf a.s. bebas dari penjara, Nabi Ayub a.s. sembuh dari penyakit merbahaya dan hari pertama diturunkan hujan.
Peristiwa-peristiwa penting 10 Muharam itu mengandungi aspek-aspek perjuangan yang menaikkan semangat kepimpinan dan kepahlawanan. Ia mengandungi nilai-nilai pendidikan dan memiliki pengaruh kejiwaan dalam kehidupan seseorang atau sesuatu bangsa.
Tujuan kita mengingat pelbagai peristiwa penting dalam bulan Muharam ini sebenarnya untuk memahami secara lebih berhemah perjuangan dan keikhlasan perjuangan para Nabi menegakkan agama Islam.
Para Nabi dan Rasul sentiasa mencari jalan untuk mengendalikan urusan berhubung sesama manusia dan bermasyarakat secara adil dan menghapuskan puak kuffar.
Peristiwa 10 Muharam diingati sebagai hari berkabung bagi kelompok Syiah atas terbunuhnya Saidina Hussein di Karbala. Pada hari perkabungan itu, kelompok Syiah akan memasak dua jenis bubur dalam bekas yang berlainan.
Sebuah bekas mengandungi bubur berwarna merah, mewakili simbol darah Saidina Hussein yang menjadi korban nafsu Yazid. Sebuah bekas lagi yang berisi bubur berwarna putih, melambangkan kesanggupan saudara Saidina Hussein, iaitu Saidina Hassan menerima rundingan damai dengan kelompok bani Umaiyah yang membunuh saudaranya.
Asyura bagi sesetengah orang dianggap sebagai sebuah hakikat penentangan kepada pemerintah.
Bagi Al-Hajjaj Yusuf Al-Thaqafi, seorang panglima perang Bani Umaiyah, asyura dianggap sebagai perayaan di atas kemenangan menegakkan sebuah dinasti Umaiyah, sebagai hari kesyukuran.
Hakikatnya, asyura hanya layak dirayakan oleh ummah yang mementingkan perpaduan dan ia tidak layak untuk dirayakan oleh puak yang suka memecah-belahkan perpaduan kerana kekuasaan itulah yang benar (might is right), yang salah tentu sahaja yang kalah. Inilah keamanan dan keharmonian yang dicapai oleh masyarakat Islam negara ini hasil daripada perpaduan dan permuafakatan.
Seharusnya juga pada bulan ini kita dapat mengingatkan kembali beberapa peristiwa yang telah menimpa umat Islam seluruh dunia, termasuk di Iraq. Palestin dan Afghanistan.
Peristiwa pembunuhan beramai-ramai umat Islam Palestin di Sabra dan Shatila pada 1982 oleh Zionisme Yahudi berulang kembali kini, dan mengingatkan kita betapa kuatnya kebencian mereka ke atas Islam.
Umat Muhammad SAW dianggap sebagai musuh abadi, musuh yang wajib dihapuskan. Selagi umat Islam wujud, selagi itulah keamanan dan tatanan baru dunia tidak akan dapat dicorakkan.
Persoalan yang sedang berkisar mengenai Palestin misalnya, tidak sedikit pun memberikan geruh kepada Israel. Pelindung utamanya, Amerika Syarikat telah mengakui, usaha memujuk Israel untuk kembali ke meja rundingan telah gagal.
Israel masih terus berdegil untuk membina perumahan haram Yahudi di atas tanah yang dirampas daripada penduduk Palestin, kerana itulah strategi Israel, semakin lama berperang maka semakin banyak harta rampasan yang bakal mereka peroleh.
Semakin Islam dibenci dan kecam, maka semakin membesar jumlah yang memeluk Islam. Umat Islam kini menjadi jumlah penganut yang kedua terbesar selepas Kristian, namun kekuatan Islam masih lemah, kerana tiada penyatuan antara mereka.
Dengan peristiwa dan tindak-tanduk yang berlaku sejak akhir-akhir ini telah memberikan semangat baru kepada negara Islam untuk bersatu dan menegakkan kembali kegemilangan Islam.
Petunjuk sudah jelas membuktikan, sistem Islam semakin diterima, termasuk pasaran produk halal dan sistem kewangan serta perbankan Islam.
Ini seharusnya diperhebatkan oleh tokoh Islam. Pakar-pakar yang ada perlu mengkaji dan meneliti aliran dan perkembangan ini untuk membolehkan Islam muncul kembali sebagai sebuah peradaban yang bermoral, adil dan mensejahterakan semua manusia.
Sesungguhnya, ini adalah perjuangan besar yang perlu dilaksanakan oleh seluruh umat Islam jika tidak mahu diperkotak-katikkan sekali lagi.
Peluang sudah terbuka luas, rintisannya sudah berjalan, kini bergantung kepada kesungguhan umat Islam sendiri untuk meneruskan perjalanan panjang dengan mengambil semangat peristiwa 10 Muharam sebagai panduan.
Jelas di sini bahawa cara yang ditetapkan oleh sunnah ialah merayakan atau membesarkan Hari Asyura dengan berpuasa dan melakukan perkara-perkara kebaikan atau amalan bersifat sosial yang diredai Allah.
Kita semua tahu bahawa ibadat puasa pada hari besar tersebut merupakan perayaan kaum Yahudi untuk mengingati peristiwa bersejarah kemenangan Nabi mereka (Musa a.s) daripada kepungan dan serangan Firaun.
Dalam hal ini Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Kami lebih berhak dengan Musa daripada kamu. Oleh itu kami juga ingin merayakan hari bersejarah tersebut dengan melakukan ibadat puasa pada hari itu, lalu diperintahkan umat Islam berpuasa." (Riwayat Bukhari)
Amalan ini (berpuasa) dianjurkan untuk diteruskan, di samping merayakan hari bersejarah ini dengan mengadakan jamuan sejenis makanan (bubur) yang terdiri dari bahan yang mudah diperoleh dan disediakan yang dilakukan secara bergotong-royong dalam usaha merapatkan lagi hubungan kemesraan dan kasih sayang dalam masyarakat.
Kerja gotong-royong seperti ini patut diteruskan sekalipun ada tuduhan yang mengatakannya bidaah. Walhal usaha begini boleh dinilai sebagai budaya makruf (bidaah hasanah) sebagai mana pernah ditegaskan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jangan kamu mempersendakan perkara makruf sedikit pun." (Riwayat Muslim)
Daripada peristiwa sejarah Rasulullah SAW itu jelas menunjukan simpati dan mensyukuri akan kemenangan Musa a.s. Ini kerana umat Islam dengan umat Islam yang lain itu adalah seperti sebatang tubuh, di mana jika salah satu anggota yang mengalami kesakitan, maka seluruh anggota lain ikut mengalami kesakitan yang sama.
Demikianlah juga nasib penderitaan yang dialami umat Palestin hari ini. Seluruh dunia Islam dan saudaranya yang beragama Islam akan mengadu kesakitan dan penderitaan yang sama.
Mereka akan mengadu dan berdoa kepada Tuhan, mudah-mudahan diselamatkan umat Islam di Palestin daripada keganasan Zionis yang sedang bermaharajalela sekarang.
Daripada perasaan simpati tersebut, yang ditiupkan hari ini melalui pelbagai ibadat yang dianjurkan itu, akan lahirlah kesedaran dan kerjasama untuk membina ikatan ukhuwah di kalangan umat Islam sejagat dengan perasaan kasih mesra, sebagaimana yang dianjurkan Allah SWT menerusi firman-Nya bermaksud: "Bertolonganlah atas kerja kebajikan dan ketakwaan dan jangan sekali-kali bertolongan atas usaha dosa dan perseteruan (dan perpecahan)." (al- Maidah: 2)
Datuk Aziz Jamaludin Mhd Tahir
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (Yadim)
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm
Kelompok pertama menjadikan Hussein bin Ali bin Abi Talib sebagai pemimpin mereka setelah Muawiyah mengambil alih kekuasaan khalifah Islam terakhir pada tahun 661M.
Setelah Muawiyah mengambil alih tampuk kekuasaan, kelompok Syiah melantik Hussein bin Ali sebagai ketua mereka berdasarkan kedekatan beliau dengan Rasullullah SAW. Muawiyah mengisitiharkan dirinya sebagai khalifah baru dan seterusnya mengasaskan Dinasti Umaiyah.
Apabila Muawiyah mati pada tahun 680M, berlaku satu pertempuran di antara pengikut Syiah dan pengikut Muawiyah.
Pengikut Syiah memberontak untuk menuntut kembali jawatan Khalifah kerana menganggap rampasan yang dilakukan oleh Muawiyah adalah tidak sah dan perlu dikembalikan kepada pewaris terdekat Rasullullah SAW iaitu Saidina Hussein bin Ali bin Abi Talib.
Selain mengingatkan sebagai Hari 'Asyura', 10 Muharam, umat Islam juga digalakkan berpuasa dalam sejarah Islam. Pada tarikh 10 Muharam, berdasarkan catatan Imam al-Ghazali dalam kitabnya, Mukasyayafultul Qulub bahawa terdapat sebanyak 13 lagi peristiwa besar dalam Islam dalam tahun-tahun yang berbeza.
Pada malam 10 Muharam, Nabi Adam a.s. diciptakan, kelahiran Nabi Ibrahim a.s., diciptakan seluruh cakerawala (langit bumi, bulan dan bintang), hari terselamatnya Nabi Ibrahim a.s daripada bahang panas unggun api Raja Namrud, hari kelahiran Nabi Isa a.s., hari kemenangan Nabi Musa a.s memusnah kekuatan rejim Firaun, Nabi Isa a.s diangkatkan ke langit, Nabi Idris a.s diberikan kedudukan yang mulia di sisi Allah SWT, Nabi Nuh a.s terselamat dari gelora badai taufan, Nabi Sulaiman a.s mendapat mukjizat luar biasa, Nabi Yunus a.s keluar dengan selamat dari perut ikan nun, Nabi Yaakub a.s. yang buta dapat melihat, Nabi Yusuf a.s. bebas dari penjara, Nabi Ayub a.s. sembuh dari penyakit merbahaya dan hari pertama diturunkan hujan.
Peristiwa-peristiwa penting 10 Muharam itu mengandungi aspek-aspek perjuangan yang menaikkan semangat kepimpinan dan kepahlawanan. Ia mengandungi nilai-nilai pendidikan dan memiliki pengaruh kejiwaan dalam kehidupan seseorang atau sesuatu bangsa.
Tujuan kita mengingat pelbagai peristiwa penting dalam bulan Muharam ini sebenarnya untuk memahami secara lebih berhemah perjuangan dan keikhlasan perjuangan para Nabi menegakkan agama Islam.
Para Nabi dan Rasul sentiasa mencari jalan untuk mengendalikan urusan berhubung sesama manusia dan bermasyarakat secara adil dan menghapuskan puak kuffar.
Peristiwa 10 Muharam diingati sebagai hari berkabung bagi kelompok Syiah atas terbunuhnya Saidina Hussein di Karbala. Pada hari perkabungan itu, kelompok Syiah akan memasak dua jenis bubur dalam bekas yang berlainan.
Sebuah bekas mengandungi bubur berwarna merah, mewakili simbol darah Saidina Hussein yang menjadi korban nafsu Yazid. Sebuah bekas lagi yang berisi bubur berwarna putih, melambangkan kesanggupan saudara Saidina Hussein, iaitu Saidina Hassan menerima rundingan damai dengan kelompok bani Umaiyah yang membunuh saudaranya.
Asyura bagi sesetengah orang dianggap sebagai sebuah hakikat penentangan kepada pemerintah.
Bagi Al-Hajjaj Yusuf Al-Thaqafi, seorang panglima perang Bani Umaiyah, asyura dianggap sebagai perayaan di atas kemenangan menegakkan sebuah dinasti Umaiyah, sebagai hari kesyukuran.
Hakikatnya, asyura hanya layak dirayakan oleh ummah yang mementingkan perpaduan dan ia tidak layak untuk dirayakan oleh puak yang suka memecah-belahkan perpaduan kerana kekuasaan itulah yang benar (might is right), yang salah tentu sahaja yang kalah. Inilah keamanan dan keharmonian yang dicapai oleh masyarakat Islam negara ini hasil daripada perpaduan dan permuafakatan.
Seharusnya juga pada bulan ini kita dapat mengingatkan kembali beberapa peristiwa yang telah menimpa umat Islam seluruh dunia, termasuk di Iraq. Palestin dan Afghanistan.
Peristiwa pembunuhan beramai-ramai umat Islam Palestin di Sabra dan Shatila pada 1982 oleh Zionisme Yahudi berulang kembali kini, dan mengingatkan kita betapa kuatnya kebencian mereka ke atas Islam.
Umat Muhammad SAW dianggap sebagai musuh abadi, musuh yang wajib dihapuskan. Selagi umat Islam wujud, selagi itulah keamanan dan tatanan baru dunia tidak akan dapat dicorakkan.
Persoalan yang sedang berkisar mengenai Palestin misalnya, tidak sedikit pun memberikan geruh kepada Israel. Pelindung utamanya, Amerika Syarikat telah mengakui, usaha memujuk Israel untuk kembali ke meja rundingan telah gagal.
Israel masih terus berdegil untuk membina perumahan haram Yahudi di atas tanah yang dirampas daripada penduduk Palestin, kerana itulah strategi Israel, semakin lama berperang maka semakin banyak harta rampasan yang bakal mereka peroleh.
Semakin Islam dibenci dan kecam, maka semakin membesar jumlah yang memeluk Islam. Umat Islam kini menjadi jumlah penganut yang kedua terbesar selepas Kristian, namun kekuatan Islam masih lemah, kerana tiada penyatuan antara mereka.
Dengan peristiwa dan tindak-tanduk yang berlaku sejak akhir-akhir ini telah memberikan semangat baru kepada negara Islam untuk bersatu dan menegakkan kembali kegemilangan Islam.
Petunjuk sudah jelas membuktikan, sistem Islam semakin diterima, termasuk pasaran produk halal dan sistem kewangan serta perbankan Islam.
Ini seharusnya diperhebatkan oleh tokoh Islam. Pakar-pakar yang ada perlu mengkaji dan meneliti aliran dan perkembangan ini untuk membolehkan Islam muncul kembali sebagai sebuah peradaban yang bermoral, adil dan mensejahterakan semua manusia.
Sesungguhnya, ini adalah perjuangan besar yang perlu dilaksanakan oleh seluruh umat Islam jika tidak mahu diperkotak-katikkan sekali lagi.
Peluang sudah terbuka luas, rintisannya sudah berjalan, kini bergantung kepada kesungguhan umat Islam sendiri untuk meneruskan perjalanan panjang dengan mengambil semangat peristiwa 10 Muharam sebagai panduan.
Jelas di sini bahawa cara yang ditetapkan oleh sunnah ialah merayakan atau membesarkan Hari Asyura dengan berpuasa dan melakukan perkara-perkara kebaikan atau amalan bersifat sosial yang diredai Allah.
Kita semua tahu bahawa ibadat puasa pada hari besar tersebut merupakan perayaan kaum Yahudi untuk mengingati peristiwa bersejarah kemenangan Nabi mereka (Musa a.s) daripada kepungan dan serangan Firaun.
Dalam hal ini Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Kami lebih berhak dengan Musa daripada kamu. Oleh itu kami juga ingin merayakan hari bersejarah tersebut dengan melakukan ibadat puasa pada hari itu, lalu diperintahkan umat Islam berpuasa." (Riwayat Bukhari)
Amalan ini (berpuasa) dianjurkan untuk diteruskan, di samping merayakan hari bersejarah ini dengan mengadakan jamuan sejenis makanan (bubur) yang terdiri dari bahan yang mudah diperoleh dan disediakan yang dilakukan secara bergotong-royong dalam usaha merapatkan lagi hubungan kemesraan dan kasih sayang dalam masyarakat.
Kerja gotong-royong seperti ini patut diteruskan sekalipun ada tuduhan yang mengatakannya bidaah. Walhal usaha begini boleh dinilai sebagai budaya makruf (bidaah hasanah) sebagai mana pernah ditegaskan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jangan kamu mempersendakan perkara makruf sedikit pun." (Riwayat Muslim)
Daripada peristiwa sejarah Rasulullah SAW itu jelas menunjukan simpati dan mensyukuri akan kemenangan Musa a.s. Ini kerana umat Islam dengan umat Islam yang lain itu adalah seperti sebatang tubuh, di mana jika salah satu anggota yang mengalami kesakitan, maka seluruh anggota lain ikut mengalami kesakitan yang sama.
Demikianlah juga nasib penderitaan yang dialami umat Palestin hari ini. Seluruh dunia Islam dan saudaranya yang beragama Islam akan mengadu kesakitan dan penderitaan yang sama.
Mereka akan mengadu dan berdoa kepada Tuhan, mudah-mudahan diselamatkan umat Islam di Palestin daripada keganasan Zionis yang sedang bermaharajalela sekarang.
Daripada perasaan simpati tersebut, yang ditiupkan hari ini melalui pelbagai ibadat yang dianjurkan itu, akan lahirlah kesedaran dan kerjasama untuk membina ikatan ukhuwah di kalangan umat Islam sejagat dengan perasaan kasih mesra, sebagaimana yang dianjurkan Allah SWT menerusi firman-Nya bermaksud: "Bertolonganlah atas kerja kebajikan dan ketakwaan dan jangan sekali-kali bertolongan atas usaha dosa dan perseteruan (dan perpecahan)." (al- Maidah: 2)
Datuk Aziz Jamaludin Mhd Tahir
Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiyah Malaysia (Yadim)
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm
Malaysia mampu hasil 28,000 buku
KUALA LUMPUR 16 Dis. - Negara sepatutnya mampu menghasilkan 28,000 judul buku baru setiap tahun berdasarkan nisbah kepadatan penduduknya kini yang mencecah 28 juta orang.
Penaung Anugerah Buku Negara 2010, Datin Seri Rosmah Mansor bagaimanapun berkata, Malaysia ketika ini hanya mampu menghasilkan sekitar 15,000 judul buku baru setahun iaitu 50 peratus sahaja jika dibandingkan dengan nisbah negara maju.
"Saya melihat Malaysia masih kurang menghasilkan novel atau karya agung yang dapat menyerlahkan citra bangsa dan tamadun negara pada ketika ini.
"Justeru, saya menggesa para ilmuwan dan pemikir kita untuk menghasilkan pelbagai jenis buku sama ada fiksyen atau bukan fiksyen yang bermutu tinggi dan bertaraf dunia selain menggalakkan penulisan buku sejarah, budaya tempatan serta pengalaman dan pandangan kita tentang sesuatu subjek atau isu global untuk dikongsikan," katanya.
Beliau berkata demikian pada Majlis Anugerah Buku Negara 2010 dan Pelancaran Tabung Buku Negara di sini, malam ini.
Hadir sama Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.
Anugerah Buku Negara 2010 terbahagi kepada dua kategori utama iaitu Anugerah Perdana dan Anugerah Industri yang mengandungi keseluruhan sebanyak 33 anugerah.
Rais telah dianugerahkan Anugerah Perdana iaitu Anugerah Tokoh Buku Negara yang dikenali sebagai Anugerah Perdana Tun Sri Lanang.
Dalam majlis ini, dua buah buku iaitu Permainanku, Warisanku dan Serama Malaysia: Ayam Terkecil Dunia dilancarkan.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_13.htm
Penaung Anugerah Buku Negara 2010, Datin Seri Rosmah Mansor bagaimanapun berkata, Malaysia ketika ini hanya mampu menghasilkan sekitar 15,000 judul buku baru setahun iaitu 50 peratus sahaja jika dibandingkan dengan nisbah negara maju.
"Saya melihat Malaysia masih kurang menghasilkan novel atau karya agung yang dapat menyerlahkan citra bangsa dan tamadun negara pada ketika ini.
"Justeru, saya menggesa para ilmuwan dan pemikir kita untuk menghasilkan pelbagai jenis buku sama ada fiksyen atau bukan fiksyen yang bermutu tinggi dan bertaraf dunia selain menggalakkan penulisan buku sejarah, budaya tempatan serta pengalaman dan pandangan kita tentang sesuatu subjek atau isu global untuk dikongsikan," katanya.
Beliau berkata demikian pada Majlis Anugerah Buku Negara 2010 dan Pelancaran Tabung Buku Negara di sini, malam ini.
Hadir sama Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.
Anugerah Buku Negara 2010 terbahagi kepada dua kategori utama iaitu Anugerah Perdana dan Anugerah Industri yang mengandungi keseluruhan sebanyak 33 anugerah.
Rais telah dianugerahkan Anugerah Perdana iaitu Anugerah Tokoh Buku Negara yang dikenali sebagai Anugerah Perdana Tun Sri Lanang.
Dalam majlis ini, dua buah buku iaitu Permainanku, Warisanku dan Serama Malaysia: Ayam Terkecil Dunia dilancarkan.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_13.htm
Subscribe to:
Posts (Atom)