Saturday, September 25, 2010
Monday, September 13, 2010
UMNO, PERKASA Dan MEMPERKASAKAN PENYATUAN MELAYU
Pada minggu raya ini, selain daripada berita kehilangan Jutawan Kosmetik, berita mesyuarat BN membuat keputusan untuk menjauhi PERKASA turut menarik perhatian. Namun begitu, hati saya musykil, kenapa mesyuarat yang dipengerusikan setiausaha agung berani membuat ketetapan demikian? Namun begitu mujur negara dikejutkan tentang berita pembunuhan kejam jutawan kosmetik dan mangsa yang lain.Jika tidak isu ini akan terus dibahaskan diarus media perdana. Penulis mengambil kesempatan melahirkan rasa simpati terhadap keluarga mangsa yang terlibat dalam tragedi kehilangan magsa-mangsa.
Berbalik kepada topik BN, UMNO dan PERKASA tadi, rata-rata timbul penentangan diakar umbi UMNO dan orang Melayu atas pagar atas keputusan berkenaan. Kenyataan yang lantang datangnya dari Mantan Presiden UMNO dengan hujah bahawa UMNO memerlukan PERKASA untuk memperkuatkan sokongan orang Melayu terhadap BN dan UMNO.Sebagai orang biasa, saya juga berfikir dalam aliran yang sama. Hujah yang paling kuat ialah PERKASA cuma mempertahankan apa yang sedia ada seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara. Saya secara peribadi sendiri sebenarnya tidak berapa setuju cara politik Presiden PERKASA sebelum ini yang lompat sana sini. Namun begitu dari segi apa yang diperjuangkan melalui PERKASA buat masa ini ialah mereka cuma menyanggah apa jua tuntutan atau komen yang bakal menyingung semangat artikel 153.
Semasa balik beraya diutara baru-baru ini, saya melihat beberapa anak muda memakai baju berlogokan pertubuhan berkenaan dan banyak cawangan-cawangan NGO ini ditubuhkan disana-sini. Ini menunjukkan bahawa sentimen akar umbi orang melayu kini semakin melihat peranan NGO berkenaan mempertahankan artikel perlembagaan berkenaan walaupun baru ditubuhkan.
Peranan berkenaan ditagih selepas Pemuda, Puteri dan Putera dilihat seakan-akan tidak mahu memainkan peranan mempertahankan agar perkara berkaitan artikel berkenaan tidak dipolitikkan dan tiada bantahan dibuat bilamana UMNO sering dijadikan kambing hitam apabila berlaku masalah kepimpinan di kalangan Parti Komponen BN yang bukan Melayu.Lebih -lebih lagi apabila di pihak Melayu yang cuba bersuara mempertahankan hak berkenaan dianggap perkauman termasuk apa yang dialami oleh Mantan Perdana Menteri, Tun M sendiri yang dikecam sebelum ini.
Saya juga rasa kehairanan, dalam Masa UMNO cuba berbaik dengan PAS dan PAS menolak serta memperlecehkan UMNO, kenapa UMNO hendak menjauhi PERKASA? Sepatutnya, UMNO dan PERKASA berkerjasama untuk memperkasakan penyatuan orang Melayu di atas pagar setelah pilihan perpaduan dengan PAS menemui jalan buntu. Kepada kaum lain, tidak perlu bimbang kerana penyatuan ini akan menstabilkan politik negara, seterusnya bakal melonjakkan perkembangan ekonomi dan kemakmuran negara. Ianya akan dilihat sebaliknya jika kita berada di pihak yang mempunyai sikap tamak haloba.
Ini berlainan dengan Parti Komponen yang lain, apa jua yang mempertikaikan artikel berkenaan dianggap sebagai 1 Malaysia. Tetapi apakah mereka faham gagasan 1 Malaysia yang telah dijelaskan oleh PM bahawa tidak menjejaskan perlembagaan sedia ada?
Namun begitu, semua orang Melayu perlu bertenang kerana ketetapan berkenaan hanya dikeluarkan oleh setiausaha agung dan bukannya Presiden UMNO. Namun saya berharap, dari segi persoalan dasar UMNO, pihak kepimpinan kena tegas agar segala kenyataan hanya boleh dikeluarkan oleh Presiden dan Timbalan Presiden sahaja. Seperti kata Tun Mahathir, beliau menganggap ianya bukan dasar rasmi BN buat Masa kini kerana ianya bukan dibuat melalui Majlis Tertinggi UMNO dan Presiden UMNO.
Kepada MT UMNO, kami berharap jangan diketepikan akar umbi UMNO dan penyokong UMNO dalam hal ini.Padahnya mungkin yang dikejar tak dapat manakala yang dikendong berciciran.
Selamat Hari Raya , Maaf Zahir Batin.
Berbalik kepada topik BN, UMNO dan PERKASA tadi, rata-rata timbul penentangan diakar umbi UMNO dan orang Melayu atas pagar atas keputusan berkenaan. Kenyataan yang lantang datangnya dari Mantan Presiden UMNO dengan hujah bahawa UMNO memerlukan PERKASA untuk memperkuatkan sokongan orang Melayu terhadap BN dan UMNO.Sebagai orang biasa, saya juga berfikir dalam aliran yang sama. Hujah yang paling kuat ialah PERKASA cuma mempertahankan apa yang sedia ada seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara. Saya secara peribadi sendiri sebenarnya tidak berapa setuju cara politik Presiden PERKASA sebelum ini yang lompat sana sini. Namun begitu dari segi apa yang diperjuangkan melalui PERKASA buat masa ini ialah mereka cuma menyanggah apa jua tuntutan atau komen yang bakal menyingung semangat artikel 153.
Semasa balik beraya diutara baru-baru ini, saya melihat beberapa anak muda memakai baju berlogokan pertubuhan berkenaan dan banyak cawangan-cawangan NGO ini ditubuhkan disana-sini. Ini menunjukkan bahawa sentimen akar umbi orang melayu kini semakin melihat peranan NGO berkenaan mempertahankan artikel perlembagaan berkenaan walaupun baru ditubuhkan.
Peranan berkenaan ditagih selepas Pemuda, Puteri dan Putera dilihat seakan-akan tidak mahu memainkan peranan mempertahankan agar perkara berkaitan artikel berkenaan tidak dipolitikkan dan tiada bantahan dibuat bilamana UMNO sering dijadikan kambing hitam apabila berlaku masalah kepimpinan di kalangan Parti Komponen BN yang bukan Melayu.Lebih -lebih lagi apabila di pihak Melayu yang cuba bersuara mempertahankan hak berkenaan dianggap perkauman termasuk apa yang dialami oleh Mantan Perdana Menteri, Tun M sendiri yang dikecam sebelum ini.
Saya juga rasa kehairanan, dalam Masa UMNO cuba berbaik dengan PAS dan PAS menolak serta memperlecehkan UMNO, kenapa UMNO hendak menjauhi PERKASA? Sepatutnya, UMNO dan PERKASA berkerjasama untuk memperkasakan penyatuan orang Melayu di atas pagar setelah pilihan perpaduan dengan PAS menemui jalan buntu. Kepada kaum lain, tidak perlu bimbang kerana penyatuan ini akan menstabilkan politik negara, seterusnya bakal melonjakkan perkembangan ekonomi dan kemakmuran negara. Ianya akan dilihat sebaliknya jika kita berada di pihak yang mempunyai sikap tamak haloba.
Ini berlainan dengan Parti Komponen yang lain, apa jua yang mempertikaikan artikel berkenaan dianggap sebagai 1 Malaysia. Tetapi apakah mereka faham gagasan 1 Malaysia yang telah dijelaskan oleh PM bahawa tidak menjejaskan perlembagaan sedia ada?
Namun begitu, semua orang Melayu perlu bertenang kerana ketetapan berkenaan hanya dikeluarkan oleh setiausaha agung dan bukannya Presiden UMNO. Namun saya berharap, dari segi persoalan dasar UMNO, pihak kepimpinan kena tegas agar segala kenyataan hanya boleh dikeluarkan oleh Presiden dan Timbalan Presiden sahaja. Seperti kata Tun Mahathir, beliau menganggap ianya bukan dasar rasmi BN buat Masa kini kerana ianya bukan dibuat melalui Majlis Tertinggi UMNO dan Presiden UMNO.
Kepada MT UMNO, kami berharap jangan diketepikan akar umbi UMNO dan penyokong UMNO dalam hal ini.Padahnya mungkin yang dikejar tak dapat manakala yang dikendong berciciran.
Selamat Hari Raya , Maaf Zahir Batin.
Sunday, August 29, 2010
Bila bukan Islam dipuji, sesama Muslim dicaci!
Kita tidak nafikan bahawa ilmuwan Islam berselisih pandangan tentang hukum bukan Muslim masuk ke masjid. Ada yang membenarkan secara mutlak. Ada juga yang melarangnya secara mutlak. Begitu juga ada ulama yang membezakan antara masjid di tanah haram dengan tanah halal.
Jika masyarakat kita selesa dengan mazhab al-Syafi'e, saya bawakan di sini kenyataan seorang pendokong mazhab ini iaitu Al-Imam al-Nawawi di mana beliau menyatakan bahawa mazhab al-Syafie mengharuskan bagi bukan Islam masuk ke semua masjid kecuali di masjid al-Haram dan sekitarnya (yakni di tanah haram Mekah).
Bukan Islam tidak dibenarkan masuk ke tanah haram Mekah, ada pun selain dari Mekah diperbolehkan dengan syarat mendapat keizinan dari umat Islam.
Kata al-Imam al-Nawawi lagi: "Dan sekiranya bukan Islam itu dalam keadaan berhadas besar, bolehkah dia berdiam di dalam masjid? Ada dua pandangan, dan yang paling shahih adalah dibenarkan." (lihat Majmu' Syarh al-Muhazdzab, karya al-Imam al-Nawawi 19/437).
Adapun firman Allah, maksudnya: "Wahai orang yang beriman sesungguhnya orang musyrik itu adalah najis, maka mereka tidak dibenarkn mendekati masjid al-Haram selepas tahun ini". (surah al-Taubah, 9:27),
Bukan bererti zahir najis tubuh mereka, sebaliknya larangan memasuki masjid al-Haram kerana perbuatan mereka yang suka mempraktikkan adat-adat Arab jahiliyyah seperti bertawaf dalam keadaan telanjang. Bahkan larangan ini khusus untuk masjid al-Haram dan tanah haram Mekah secara umumnya.
Perlu diingatkan para ulama telah bersepakat; bukan Islam dibenarkan untuk masuk ke masjid kerana keperluan seperti inginkan bantuan atau mendengar dakwah Islam. Dan hal ini perlu. mendapat keizinan daripada pemerintah Islam.
Al-Syeikh Soleh al-Munajjid yang merupakan ulama terkenal di Saudi Arabia merangkap penyelia bagi laman web soal jawab Islam terkenal, iaitu www.islamqa.com, menyatakan: "Ada pun masuknya bukan Islam untuk sekadar lawatan melihat masjid dan bersama-sama dengan mereka para wanita yang tidak menutup aurat, membawa kamera, serta masuknya mereka ke masjid tanpa penghormatan, maka hal ini merupakan perkara mungkar lagi tercela. Tidak boleh membenarkan mereka masuk." (no. fatwa: 9444).
Saya katakan, sedangkan Nabi pernah menghalau seorang wanita yang bersuami kerana memakai wangian ketika datang ke masjid. Bahkan Nabi menyuruh wanita tersebut pulang dan mencuci wangian itu (riwayat Ibnu Khuzaimah).
Jelas, larangan Nabi SAW kerana dibimbangi wangian tersebut mengganggu penumpuan jemaah masjid, apatah lagi memasuki masjid dalam keadaan yang tidak menutup aurat. Sewajarnya kita memberi penghormatan kepada masyarakat tempatan yang agak sensitif dengan isu seperti ini. Setiap adat yang tidak bercanggah dengan syariat, perlu dihormati.
Kaedah fiqh jelas menyatakan bahawa "al- 'aadah muhakkamah' iaitu adat yang tidak menyanggahi hukum syarak harus dipraktikkan. Dan perkara ini perlu dirujuk kepada pemerintah Muslim.
Memang Nabi SAW pernah membenarkan deligasi dari kabilah Thaqif masuk ke masjid sedangkan mereka itu bukan Islam (riwayat al-Thobrani). Begitu juga Tsumamah bin Utsal yang masuk ke masjid sebelum memeluk Islam (riwayat al-Bukhari).
Bahkan masjid di zaman Nabi SAW dibuka untuk semua manusia agar dakwah Islam dikenali dan diterima. Deligasi atau individu bukan Islam diberi peluang untuk memasuki masjid agar dapat melihat akhlak dan kebaikan Islam seterusnya membuatkan mereka tertarik untuk menerima dakwah Islam.
Tetapi apa yang berlaku hari ini amat berbeza, bukan Islam yang jelas menentang secara terang hukum Allah bahkan secara dasarnya parti mereka tidak akan menerima 'gelaran' negara Islam dan undang-undang Islam di Malaysia, diberi peluang untuk berucap di dalam ruangan solat dan mendapat layanan mesra daripada umat Islam.
Sedangkan apabila orang Islam yang berlainan parti ingin memberi sumbangan dan bantuan, masing-masing menolak kerana takut parti yang bertentangan dapat meraih populariti. Subhanallaah. Inikah sikap Muslim dengan saudaranya sendiri?.
Majlis Fatwa Ulama Arab Saudi yang diketuai oleh al-Syeikh Abdurrazzaaq 'Afifi (pada ketika itu) telah mengeluarkan fatwa tentang hal ini: "Pihak ahli majlis fatwa telah bersepakat bahawa melibatkan bukan Islam dalam pembinaan atau pengimarahan masjid di samping wujudnya Muslim yang mampu untuk membantu, adalah dilarang sama sekali." (lihat Keputusan Fatwa no: 28, tarikh, 21 Syawal 1400H)
Dua perkara yang perlu ditekankan di sini adalah; pertama bagi pihak yang meminta bantuan, mereka perlu lebih berhati-hati agar tidak melanggar dasar-dasar dan prinsip-prinsip Islam. Kedua, bagi Muslim yang berkemampuan, janganlah terlalu memilih untuk membantu. Difokus kepada partinya, diabaikan lawannya. Begitu juga sikap ingin glamour dan popular perlu dihapuskan daripada jiwa kita.
Islam tidak melarang kita menyiarkan kebaikan yang dilakukan sekiranya berniat agar dicontohi orang ramai. Tetapi jika niat kita untuk meraih undi dan populariti, maka hukumnya haram. Bagaimanapun, urusan niat adalah milik Allah. Usah sesiapa cuba mengambil alih tugasan Allah. Cuba bayangkan jika suasana bersedekah ini dipraktikkan oleh umat Islam, nescaya kita mampu mencipta perpaduan yang kukuh lagi utuh. Lihatlah, jika kita mengabaikan umat Islam, bukan Islam dipuji manakala Muslim dicaci.
Saya tidak nafikan bahawa umat Islam wajib melindungi hak-hak bukan Islam di negara ini kerana mereka adalah ahlul dzimmah (yang dilindungi kerana perjanjian).
Jika dulu, bukan Islam masuk ke masjid untuk didakwah, tapi hari ini mereka masuk ke masjid memberi nasihat dan tazkirah. Dua suasana dan pendekatan yang berbeza. Maka sudah tentu hukumnya tidak sama.
Wallaahua'alam.
FATHUL BARI MAT JAHYA
Penasihat Agama Institut Jantung Negara.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0830&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm
Jika masyarakat kita selesa dengan mazhab al-Syafi'e, saya bawakan di sini kenyataan seorang pendokong mazhab ini iaitu Al-Imam al-Nawawi di mana beliau menyatakan bahawa mazhab al-Syafie mengharuskan bagi bukan Islam masuk ke semua masjid kecuali di masjid al-Haram dan sekitarnya (yakni di tanah haram Mekah).
Bukan Islam tidak dibenarkan masuk ke tanah haram Mekah, ada pun selain dari Mekah diperbolehkan dengan syarat mendapat keizinan dari umat Islam.
Kata al-Imam al-Nawawi lagi: "Dan sekiranya bukan Islam itu dalam keadaan berhadas besar, bolehkah dia berdiam di dalam masjid? Ada dua pandangan, dan yang paling shahih adalah dibenarkan." (lihat Majmu' Syarh al-Muhazdzab, karya al-Imam al-Nawawi 19/437).
Adapun firman Allah, maksudnya: "Wahai orang yang beriman sesungguhnya orang musyrik itu adalah najis, maka mereka tidak dibenarkn mendekati masjid al-Haram selepas tahun ini". (surah al-Taubah, 9:27),
Bukan bererti zahir najis tubuh mereka, sebaliknya larangan memasuki masjid al-Haram kerana perbuatan mereka yang suka mempraktikkan adat-adat Arab jahiliyyah seperti bertawaf dalam keadaan telanjang. Bahkan larangan ini khusus untuk masjid al-Haram dan tanah haram Mekah secara umumnya.
Perlu diingatkan para ulama telah bersepakat; bukan Islam dibenarkan untuk masuk ke masjid kerana keperluan seperti inginkan bantuan atau mendengar dakwah Islam. Dan hal ini perlu. mendapat keizinan daripada pemerintah Islam.
Al-Syeikh Soleh al-Munajjid yang merupakan ulama terkenal di Saudi Arabia merangkap penyelia bagi laman web soal jawab Islam terkenal, iaitu www.islamqa.com, menyatakan: "Ada pun masuknya bukan Islam untuk sekadar lawatan melihat masjid dan bersama-sama dengan mereka para wanita yang tidak menutup aurat, membawa kamera, serta masuknya mereka ke masjid tanpa penghormatan, maka hal ini merupakan perkara mungkar lagi tercela. Tidak boleh membenarkan mereka masuk." (no. fatwa: 9444).
Saya katakan, sedangkan Nabi pernah menghalau seorang wanita yang bersuami kerana memakai wangian ketika datang ke masjid. Bahkan Nabi menyuruh wanita tersebut pulang dan mencuci wangian itu (riwayat Ibnu Khuzaimah).
Jelas, larangan Nabi SAW kerana dibimbangi wangian tersebut mengganggu penumpuan jemaah masjid, apatah lagi memasuki masjid dalam keadaan yang tidak menutup aurat. Sewajarnya kita memberi penghormatan kepada masyarakat tempatan yang agak sensitif dengan isu seperti ini. Setiap adat yang tidak bercanggah dengan syariat, perlu dihormati.
Kaedah fiqh jelas menyatakan bahawa "al- 'aadah muhakkamah' iaitu adat yang tidak menyanggahi hukum syarak harus dipraktikkan. Dan perkara ini perlu dirujuk kepada pemerintah Muslim.
Memang Nabi SAW pernah membenarkan deligasi dari kabilah Thaqif masuk ke masjid sedangkan mereka itu bukan Islam (riwayat al-Thobrani). Begitu juga Tsumamah bin Utsal yang masuk ke masjid sebelum memeluk Islam (riwayat al-Bukhari).
Bahkan masjid di zaman Nabi SAW dibuka untuk semua manusia agar dakwah Islam dikenali dan diterima. Deligasi atau individu bukan Islam diberi peluang untuk memasuki masjid agar dapat melihat akhlak dan kebaikan Islam seterusnya membuatkan mereka tertarik untuk menerima dakwah Islam.
Tetapi apa yang berlaku hari ini amat berbeza, bukan Islam yang jelas menentang secara terang hukum Allah bahkan secara dasarnya parti mereka tidak akan menerima 'gelaran' negara Islam dan undang-undang Islam di Malaysia, diberi peluang untuk berucap di dalam ruangan solat dan mendapat layanan mesra daripada umat Islam.
Sedangkan apabila orang Islam yang berlainan parti ingin memberi sumbangan dan bantuan, masing-masing menolak kerana takut parti yang bertentangan dapat meraih populariti. Subhanallaah. Inikah sikap Muslim dengan saudaranya sendiri?.
Majlis Fatwa Ulama Arab Saudi yang diketuai oleh al-Syeikh Abdurrazzaaq 'Afifi (pada ketika itu) telah mengeluarkan fatwa tentang hal ini: "Pihak ahli majlis fatwa telah bersepakat bahawa melibatkan bukan Islam dalam pembinaan atau pengimarahan masjid di samping wujudnya Muslim yang mampu untuk membantu, adalah dilarang sama sekali." (lihat Keputusan Fatwa no: 28, tarikh, 21 Syawal 1400H)
Dua perkara yang perlu ditekankan di sini adalah; pertama bagi pihak yang meminta bantuan, mereka perlu lebih berhati-hati agar tidak melanggar dasar-dasar dan prinsip-prinsip Islam. Kedua, bagi Muslim yang berkemampuan, janganlah terlalu memilih untuk membantu. Difokus kepada partinya, diabaikan lawannya. Begitu juga sikap ingin glamour dan popular perlu dihapuskan daripada jiwa kita.
Islam tidak melarang kita menyiarkan kebaikan yang dilakukan sekiranya berniat agar dicontohi orang ramai. Tetapi jika niat kita untuk meraih undi dan populariti, maka hukumnya haram. Bagaimanapun, urusan niat adalah milik Allah. Usah sesiapa cuba mengambil alih tugasan Allah. Cuba bayangkan jika suasana bersedekah ini dipraktikkan oleh umat Islam, nescaya kita mampu mencipta perpaduan yang kukuh lagi utuh. Lihatlah, jika kita mengabaikan umat Islam, bukan Islam dipuji manakala Muslim dicaci.
Saya tidak nafikan bahawa umat Islam wajib melindungi hak-hak bukan Islam di negara ini kerana mereka adalah ahlul dzimmah (yang dilindungi kerana perjanjian).
Jika dulu, bukan Islam masuk ke masjid untuk didakwah, tapi hari ini mereka masuk ke masjid memberi nasihat dan tazkirah. Dua suasana dan pendekatan yang berbeza. Maka sudah tentu hukumnya tidak sama.
Wallaahua'alam.
FATHUL BARI MAT JAHYA
Penasihat Agama Institut Jantung Negara.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0830&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm
Subscribe to:
Posts (Atom)